Galerie Claudine Legrand - 49, rue de Seine
Il y a plusieurs semaines, quand je me suis promenée dans la rue de Seine à la rive gauche, j’ai vu des petits sculptures inhabituels dans la vitrine d’une galerie d’art. Les sculptures étaient sous la forme d’un buste sur un bâton. Ils avaient l’air des guerriers africains, au même temps drôles, bizarres et un peu inquiétants. J’étais intriguée, alors je suis allée dans la galerie. C'était la Galerie Claudine Legrand.
Several weeks ago, as I was strolling on the rue de Seine on the left bank, I noticed some unusual figures in the window of a small art gallery. The sculptures were busts stuck on narrow poles or sticks. They looked like African warriors, but not ferocious ones. The figures were at the same time funny, bizarre and a bit disturbing. Intrigued, I went inside.
A few Nambians
J’ai appris que ce sont l’ouvre du sculpteur d’origine toulousaine Gérard Cambon. Les petits sculptures étaient inspiré par Donald Trump ! En 2017, dans un allocution en marge de l’Assemblée générale de l’ONU, Trump félicite la « Nambia » pour les performances et la qualité de son système de santé. Journaliste Christine Ducros a écrit dans un article dans Le Figaro 23.05.2018 : « Le parterre est médusé. S’agit-il d’un hommage à la Namibie, la Zambie, la Gambie peut-être ? Quelle est cette terra incognita que le président américain donne en exemple à la planète ? Un communiqué de la Maison-Blanche rectifie la bourde et assure que Donald Trump fait référence à la Namibie. Les réseaux sociaux ironisent…..L’écrivain nigérian Elnathan John plaisante : 'La Nambia est un pays du sud né en 2017 en raison des fréquentes relations sexuelles des Namibiens avec des Zambiens et des Gambiens. '»
I learned that the intriguing sculptures are the work of French artist Gérard Cambon, originally of Toulouse. And that the sculptures were inspired by none other than Donald Trump! In a 2017 speech to the UN General Assembly, Trump congratulated “Nambia” on its excellent health system. In a May 23, 2018 article in Le Figaro, journalist Christine Ducros wrote: “The floor was stunned. Was this perhaps a tribute to Namibia, Zambia, Gambia? What is this unknown land that the American president is setting as an example for the world? Social media sneered. Nigerian writer Elnathan John joked: ' Nambia is a country born in 2017 of the frequent sexual relations of Namibians with Zambians and Gambians.'”
A particularly colorful Nambian
C’est ce qui a inspiré Cambon de créer un nouveau peuple, les Nambias. L’artiste a décrit ces personnages en papier mâché comme : « échevelés, court vêtus, lances à main, guerriers attendrissants, aventuriers hirsutes, adoratuers du soleil, chef de tribus conquérants, querelleurs, déjantés, égrillarde, édentée. » Je les adore !
It was this mistake, so typical of xenophobic, ethnocentric, racist Trump, and the immediate mocking press reaction to it, that inspired Cambon to give birth to the people of this mysterious, unknown country. Sculpted in paper maché, Cambon’s Nambians are scantily-clad, disheveled, spear-in-hand, endearing warriors. They are clever hunters, quarrelsome, lewd, toothless and off-the-wall wacky. I love them! And I love that their creation was inspired by Trump’s gaffe.
Cambon a dit: “Grâce à lui, il y a des Nambias…..J’aime le côté kitch des Nambias. J’adore façonner leurs armures, leurs bijoux. Ils sont baroques, curieux, colorés. Plus que la farce de départ, ce travail est un clin d’œil à l’art ethnique que j’admire. »
Cambon has said : « Thanks to him [Trump], we have the Nambians. I love the “kitch” side of the Nambians. I love fashioning their armor, their jewelry. They’re Baroque, curious, colorful. More than the farce of their inspiration, this work is an homage to the ethnic art that I so admire.”
The exhibit includes works by Cambon other than the Nambias, like this manège (ride)
.....and these figures
....and these two "locomobiles" on either side of a particularly majestic Nambias
I am not sure why these figures struck such a chord in me. At first it was their visual impact....the wonderfully expressive faces, the variety of expression from fierce to engaging, the colorful plumage and jewelry, the sheer playfulness of it all. But then, when I learned of the artist's inspiration, I was hooked. What a thoroughly delightful exhibit!
Alas the show is now closed, but you can visit Cambon's website to see more Nambians.
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